בגיל 36 וחצי, אחרי שזכה לפני כחודש בתואר גראנד-סלאם 20 בקריירה, חזר בשבוע שעבר רוג׳ר פדרר לפסגת הדירוג העולמי.

רבים תוהים כיצד מצליח פדרר לתחזק את גופו בצורה כל כך טובה בגילו המתקדם:

כבר מגיל צעיר, פדרר מנהל את הקריירה שלו בצורה מאוזנת ונכונה ומבצע ״ניהול סיכונים״ מחושב ביותר, כך שהמכונה השוויצרית תוכל להמשיך לפעול באופן מיטבי בגיל 36.
בשנתיים האחרונות, ביצע מספר שינויים אסטרטגיים על מנת לשמור על גופו ולייעל את הטניס שלו.
פרט לפציעת הברך שלו ב 2016 (פציעה חסרת מזל מחוץ למגרש הטניס), שבעקבותיה לא שיחק במשך חצי שנה, פדרר לא סבל מפציעות משמעותיות במהלך הקריירה שלו. פציעת הברך שגרמה לקרע במניסקוס, הובילה לניתוח הראשון שפדרר נאלץ לעבור במהלך הקריירה שלו.
עד אותה פציעה, פדרר שיחק ב – 65 טורנירי גראנד- סלאם ברצף, הרצף הארוך ביותר בהיסטוריה של טניס הגברים.
מטרת העל של השחקנים הבכירים בטניס היא לקטוף כמה שיותר תארי גראנד- סלאם; זהו שם של ארבעת הטורנירים החשובים בעולם – אליפות אוסטרליה הפתוחה, אליפות צרפת הפתוחה (מוכר גם כרולאן גארוס), טורניר ווימבלדון, ואליפות ארה"ב הפתוחה. על מנת לזכות בתואר גראנד- סלאם צריך לנצח שבעה משחקים, במשחק המשוחק הטוב מחמש מערכות – תחרות הדורשת יכולות פיזיות אדירות למשך שבועיים.

 

אם כך, מהן הסיבות שאנו זוכים לראות את הפנומן השוויצרי בכושר כה מדהים בגיל 36?

1. ניהול עומסים
אחת הדרכים החשובות במניעת פציעות הוא ניהול עומסים נכון בכל הנוגע לתכנון התחרויות והאימונים לאורך השנה.
עונת הטניס ארוכה, ומתחילה בסוף דצמבר-תחילת ינואר ונמשכת עד סוף אוקטובר- תחילת נובמבר ולעיתים אף יותר. כלומר, יש מעט זמן להתאוששות לעונה הבאה. בחודשים נובמבר – דצמבר השחקנים מכינים את גופם לעונה המתישה הבאה. בעונה עצמה יש מספר מחנות אימונים קצרים בין התחרויות, שמשמשים לשימור ותחזוקת הגוף להמשך השנה.
לאורך הקריירה, פדרר מנהל בחכמה את תוכנית התחרויות שלו, ונמנע מ״לשרוף״ את גופו במהלך השנה.
דוגמא טובה לכך היא ההחלטה שקיבל בשנה שעברה, אחרי שזכה בגראנד- סלאם באוסטרליה, ויתר על ״עונת החימר״ המתישה בשביל להכין את גופו טוב יותר ל״עונת הדשא״ – מה שהשתלם לו עם זכייה נוספת בווימבלדון. באליפות ארה״ב הפתוחה ב2017 נעדרו 5 מתוך 11 השחקנים הבכירים בעולם בשל פציעות.
רב הפציעות בטניס מסווגות כ Over-use (קרוב ל 80%), פציעות הנובעות מעומס יתר על הגוף.
ניהול לא נכון של התחרויות והאימונים עלול להוביל לעומס יתר על הגוף, מה שיוביל בסופו של דבר לפציעות.

2. יעילות טקטית
לאחר עשרות זכיות בטורנירים, המטרה העיקרית של פדרר היא לנסות לזכות בכמה שיותר תארי גראנד- סלאם לפני שהוא "תולה את המחבט". פדרר נחשב לשחקן הכי ״אקונומי״ ויעיל בסבב העולמי, הוא מבין שבשביל להגשים את המטרה עליו לשדרג עוד יותר את יעילות המשחק.
בשנתיים האחרונות קיצר בהרבה את מספר החבטות בכל נקודה, וכך נמנע מנקודות ארוכות וממשחקים ארוכים. זאת על מנת לשמור על גופו ולהימנע משחיקת יתר.
ב- 2018 מצליח פדרר לסיים מעל 70% מהנקודות בפחות מ- 5 חבטות. כמו כן, פדרר מנסה לחבוט בכדור כמה שיותר מוקדם ולסיים הרבה מהנקודות באזור הרשת. שימוש בטקטיקה זו בלט בזכייה בגראנד- סלאם האחרון באוסטרליה.
שינוי זה הביא לחיסכון אנרגטי עצום והקנה לו התאוששות טובה יותר לקראת המשחק הבא וכמובן להיות פחות חשוף לפציעות.

3. טכניקה וביומכניקה
פדרר נחשב לשחקן בעל טכניקה מושלמת ויעילות ביומכאנית אופטימלית, כזאת שכמעט ולא נפגעת במצבים של לחץ ועייפות. כאשר צופים בפדרר, נראה שהוא כמעט ולא מתאמץ, וזאת בשל הטכניקה היעילה והתזמון המושלם של החבטות.
על פי הספרות טכניקה וביומכניקה לא נכונות עלולות להוביל לפציעות. כאשר שחקן נפצע כמה פעמים באותו אזור בגוף, יש לבחון היטב אם יש צורך בשינוי טכני על-מנת למנוע את הפציעה הבאה.
דוגמא טובה לכך היא פציעות מרפק חוזרות, שרבים מהמקרים הם בשל בעיה טכנית בחבטת גב יד (Backhand).

4. עבודת הרגליים
פדרר הוא אחד ה Great movers בטניס המודרני. בשנה האחרונה הגדיל לעשות כאשר התייעל בתנועתיות שלו על המגרש. הוא ״הולך״ לכדור הרבה יותר, חותך זוויות המגרש וכך רץ פחות על המגרש. כמו כן, שימוש בטקטיקה זו, מביאה לעלייה משמעותית בהזדמנויות לייצר מצבים לסיום נקודה מהיר יותר – אסטרטגיה נוספת להיות פחות זמן על המגרש ולהרוויח יותר זמן מנוחה בין המשחקים.

5. חבטת גב יד – 
פדרר עשה שינוי תפיסתי גדול וחשוב בחבטת גב היד: הפך אותה להתקפית ואגרסיבית יותר. הוא "לוקח" את הכדור כמה שיותר מוקדם (מתחת לגובה הכתף) ונישען עם הגוף על הכדור יותר מבעבר.
דוגמא טובה לכך: לפני כ 5 שנים שיחק פדרר רק 26% מחבטת גב היד בתוך המגרש לעומת 40% באליפות אוסטרליה ב-2017. זה השינוי העיקרי שהביא לפדרר את הזכייה בגראנד- סלאם באוסטרליה 2017 בגמר מול נאדל.
פדרר יודע שבגיל 36 הוא חייב להיות אגרסיבי ולשלוט בנקודה, לחפש לקצר את מספר החבטות בכל נקודה, ולקצר את זמן המשחק כמה שיותר כדי לשמור על הגוף ממאמץ יתר.

לסיכום:
קבלת החלטות נכונה בנוגע לניהול עומסים של התחרויות והאימונים, וכן שינויים טקטיים וטכניים במשחק הובילו את פדרר לחזור לפסגת הטניס העולמי. בעזרת שינויים אלו מצליח בגיל 36 לשמור על גופו באופן אופטימלי מפציעות. אחד האנשים המשמעותיים בקריירה של פדרר הוא מאמן הכושר פייר פאגאניני, שעובד איתו ב 17 השנים האחרונות. פאגאניני, פיזיולוג במקצועו, ציין שכבר בגיל 20 היה לפדרר את הרצון לדעת מה עליו לעשות על מנת שתהיה לו קריירה ארוכה. לדבריו, יש חשיבות מכרעת להימנע משחיקת הגוף, לעשות תקופות מנוחה במהלך השנה העמוסה ובעיקר להקשיב לאותות הגוף.
לכל אתלט מקצועני הנמצא באמצע-סוף שנות השלושים, שימור ותחזוקת הגוף הוא הדבר החשוב ביותר.
אף טניסאי לא מדגים זאת בצורה יעילה יותר מרוג׳ר פדרר.

איל ארליך, מכון פיזיותרפיה פיזיו אנד מור.