רצפת האגן ממוקמת בתחתיתו של האגן, באיזור המוצנע שבין הרגליים. היא מורכבת משרירים, רקמות חיבור, עצבים וכלי דם ונראית כמעין ערסל. מעליה יושבים איברי האגן: שלפוחית (Bladder), רחם (Uterus) וחלחולת (Bowel- Rectum) ובה פתחים לשלושת האיברים הללו: שופכה (Urethra), נרתיק (Vagina) ופי הטבעת (Anus).

לשרירי רצפת האגן תפקיד חשוב ביכולת לשלוט על הצרכים (התאפקות והתרוקנות במועד המתאים), בשמירה על מיקום איברי האגן ובמתן תמיכה טובה לאיברים הללו במנוחה ובמאמץ, בתפקוד מיני תקין ובכלל זה בהגעה לאורגזמה וכמובן בתהליך הלידה. שרירים אלו נמצאים בקשר הדוק עם שרירי הבטן הפנימיים, שרירי זוקפי הגב העמוקים ושריר הסרעפת וביחד הם מהווים את שרירי הליבה. שרירי הליבה עובדים ללא הרף על מנת לייצב את הגוף ולאפשר תנועה באיזורים מרוחקים יותר (למשל תנועה בידיים או ברגליים). עבודה מתוזמנת של כל שרירי הליבה הכרחית לשמירה על יציבה נכונה, לפיזור עומסים נכון בעת עבודה מאמצת או אימון ולמניעה של פציעות או כאבים.

שרירי רצפת האגן הנם שרירים רצוניים, משמע בשליטתינו הכמעט מוחלטת, וביכולתנו לכווץ ולהרפות אותם בצורה מודעת. עבודת השרירים הללו לאורך כל הטווח שלהם חשובה מאוד לתפקודם התקין, כמו גם לתפקוד התקין של איברי האגן. לדוגמא, שרירים מכווצים מידי עלולים להפריע בהתרוקנות לשתן או לצואה ולגרום לעצירת שתן או עצירות, לקושי בהתרוקנות, להתרוקנות לא מלאה, לדחיפות ולתכיפות ולעיתים גם לקושי בהתאפקות ולדליפות. שרירים מכווצים עלולים גם להפריע לתפקוד המיני ועלולים לגרום לכאבים באיזור האגן, איברי המין ובאיברים הסמוכים. לעומת זאת, שרירים חלשים אשר לא מצליחים להתכווץ בטווח מלא, לא יתנו מענה מספק בעת העלאת הלחץ התוך בטני (למשל בזמן שיעול, התעטשות, צעקה, קפיצה או אפילו הרמת תינוק). במצב כזה, לאיברי האגן אין תמיכה טובה בעת המאמץ והם עלולים להידחף כלפי מטה (מה שיוביל לצניחות של איברי האגן) או שתוכן האיברים עלול להדחף החוצה (מה שיוביל לדליפות של שתן, גזים או צואה).

איזור רצפת האגן ותפקוד נכון של שרירי רצפת האגן חשובים מאוד גם במהלך ההריון והלידה. במהלך ההריון, עם גדילת העובר, הרחם והעליה במשקל, העומס על איזור האגן עולה. שמירה על תפקוד תקין של השרירים הללו, פיזור יעיל של הלחצים, עבודה על גמישות האיזור ובמקביל ביצוע פעילות גופנית המותאמת לנשים בהריון, יעזרו לאישה להגיע אל הלידה מוכנה ובכך ימנעו נזקים לרצפת האגן במהלך הלידה ולאחריה.

לבסוף, איזור רצפת האגן נמצא בקשר אנטומי ישיר עם האיברים והמבנים שמסביבו ועל כן, בעיות ברצפת האגן עלולות לעיתים לגרום או להחמיר כאבים באיזור הירך, הישבן או הגב התחתון.

השרירים המדוברים חבויים ונמצאים עמוק בתוך הגוף, על כן אין אפשרות לראות בעין אם הם מכווצים או רפויים והאם את מצליחה להפעילם בכל טווח התנועה או בתזמון ובכוח המתאימים. כ-15% מהנשים לא מצליחות לכווץ את שרירי רצפת האגן בצורה נכונה ומבצעות דווקא את הפעולה ההפוכה – דחיפה שלהם מטה והחוצה. יתרה מכך, כרבע מהנשים לא יצליחו לכווץ נכון את שרירי רצפת האגן גם לאחר הסבר מילולי.

אז איך מטפלים בשרירי רצפת האגן?

הטיפול בשרירים אלו דומה מאוד לטיפול ולאימון של כל שריר רצוני אחר בגוף. במידה והשרירי חלש – נחזק אותו, ובמידה והשריר מכווץ ומקוצר – נרפה ונמתח אותו. את הטיפול נתאים לבעיה הספציפית עליה מתלוננת המטופלת ונלמד את המטופלת להשתמש בשרירים במועד ובתזמון הנכון, כמו גם בכוח המתאים לשמירה על בריאותו ותפקודו של איזור האגן.

באילו אמצעים אנו משתמשים בעת הטיפול הפיזיותרפי?

טיפול פיזיותרפי ברצפת האגן מתחיל בראש ובראשונה מראיון, מאבחון נכון של הבעיה ומקביעת מטרות טיפול הרלוונטיות למטופלת, לרצונותיה ולמצבה. מכאן נגזר גם הטיפול. במהלך הטיפולים, מקבלת המטופלת מידע והדרכה על תפקוד נכון ויעיל של הגוף ורצפת האגן בעת פעילויות היומיום. בנוסף, נעשה שימוש בטכניקות מנואליות שמטרתן לשחרר ולהרפות שרירים או איזורים כואבים ומכווצים, תרגילי חיזוק או הרפיה, עיסוי, מתיחות, אלקטרותרפיה, ביופידבק ועוד. לבסוף, תקבל המטופלת ליווי והדרכה לתרגול עצמי בבית על מנת לשמר את מה שהושג בטיפול, במטרה למנוע חזרה או החמרה של הבעיה.

אם את סובלת מהסימנים המוזכרים למעלה או רוצה לדעת האם פעולת רצפת האגן שלך נכונה, פני אל פיזיותרפיסטית לרצפת האגן לבדיקה, הערכה והתאמת תוכנית טיפול.

ג'ני גרינברג, פיזיותרפיסטית לרצפת האגן, מכון פיזיותרפיה פיזיו אנד מור.